مهارت برقراری ارتباط مؤثر
بسیاری از مشکلات بینفردی انسانها، اشکال در برقراری "ارتباط درست" است. توانایی برقراری ارتباط درست یک مهارت است. هیچ فردی با چنین مهارتی به دنیا نمیآید، بلکه افراد در طیّ دوران زندگی به تدریج این مهارت را میآموزند. افرادی مؤفقترند که بتوانند کمبودهای خود را در این زمینه شناخته و در جهت رفع آنها و یادگیری روشهای بهتر اقدام کنند. تعریف ارتباط: ارتباط عبارت است از فرآیند ارسال و دریافت پیام. با توجه به این تعریف: * هر ارتباطی مستلزم حضور دو یا چند واحد اجتماعی است. یعنی ارتباط میتواند بین بین دو یا چند نفر، یک نفر و یک رسانه، و غیره صورت میگیرد. * هدف اصلی از برقراری ارتباط، انتقال پیام است. این پیام میتواند بهصورت کلامی یا غیرکلامی منتقل شود. در واقع، یک پیام را میتوان بهصورت آشکار یا ضمنی منتقل کرد. * هرگونه اشکالی در انتقال پیام میتواند باعث اختلال در ارتباط گردد. برای مثال، ممکن است پیام بهصورت کامل منتقل نگردد یا اینکه یک نفر پیامی را ارسال کند، ولی فرد مقابل مفهوم دیگری را دریافت نماید. یا حتّی کسی پیامی را بفرستد، ولی دیگری هیچ پیامی را دریافت نکند. از این موارد معمولاً بهعنوان "سوءتفاهم" یاد میشود. یک ارتباط مؤثر، ارتباطی است که راه را بر سوءتفاهمهای احتمالی ببندد. اهمیت ارتباط: برقراری ارتباط اولین ضرورت یک زندگی اجتماعی است. عدّهای انسان را حیوانی اجتماعی میدانند. بنابراین، شاید یکی از مهمترین برتریهای انسان بر سایر جانداران، تنوّع و گسترة وسیع ارتباطاتی است که میتواند ایجاد کند. ارتباط مؤثر: ارتباط نامؤثر: عناصر اصلی ارتباط (کلامی و غیرکلامی): تاکنون معلوم گردید که ارتباط وجوه مختلفی دارد. همچنین، بهطور ضمنی اشاره شد که ارتباط متضمن دو عنصر اصلی است. این دو عنصر عبارتاند از: عنصر کلامی و عنصر غیرکلامی. عنصر کلامی ارتباط شامل آن وجهی از ارتباط هستندکه اختصاصاً به محتوای کلامی و فرآیند بیان کلامی مربوط میگردند. منظور از محتوای کلام آن چیزی است که بر زبان میآوریم. برای مثال، جذاب بودن محتوای کلام، تهدیدآمیز نبودن آن، شوربرانگیز بودن موضوع صحبت، غمافزا نبودن آن و نظایر آن باعث تسهیل ارتباط میگردد. توجه به ابعاد فرهنگی و حتّی خردهفرهنگی در محتوای کلام، یکی از مهمترین عوامل در افزایش کارآمدی ارتباط میباشد. فرآیند برقراری ارتباط کلامی، شامل چگونگی شروع صحبت، نحوة جملهبندی، زمانبندی ارتباط کلامی، ملاحظات موقعیتی، و بالاخره چگونگی جمعبندی و ختم ارتباط میباشد. عنصر غیرکلامی ارتباط شامل آن وجهی از ارتباط هستند که اختصاصاً به جنبههایی غیر از محتوای کلامی و فرآیند بیان کلامی مربوط میگردند. در این مقوله میتوان تن صدا، آهنگ صدا، تماس چشمی، حالات چهرهای، ژستها، حالات بدنی، و گوش دادن را نام برد. اجزای ارتباط: عناصر کلامی و غیرکلامی ارتباط، هرکدام اجزای خود را دارند. این اجزا را میتوان به این صورت تعریف نمود: گوش دادن فعال: گوش دادن فعال یکی از مهمترین عوامل مؤثر در ارتباط است. شنیدن و گوش دادن دو مقولة متفاوت هستند. شنیدن عمل ادراک اصوات میباشد. این عمل غیرارادی بوده و فقط به دریافت محرکهای شنیداری اطلاق میگردد. گوش دادن فعالیتی انتخابی است که شامل دریافت و تفسیر محرکهای شنیداری میباشد. این عمل «رمزگردانی» اصوات به معانی را نیز دربردارد. گوش دادن به دو طبقة اصلی تقسیم میشود. این دو طبقه عبارتاند از گوش دادن نافعال و گوش دادن فعال. گوش دادن نافعال از نظر کیفیت بالاتر از شنیدن است و زمانی رخ میدهد که گیرندة پیام، انگیزة زیادی برای گوش دادن دقیق ندارد. گوش دادن به موسیقی، تلویزیون، گوش دادن از روی ادب، نمونههایی از گوش دادن نافعال هستند. از آنجا که در گوش دادن نافعال تنها بخشی از ذهن ما درگیر توجه کردن میباشد، لذا هنگام گوش دادن به دیگران، احتمال پرت شدن حواس (یعنی تفکر در مورد چیزهای دیگری غیر از موضوع اصلی) وجود دارد. بهترین راه برای حلّ این مشکل، گوش دادن فعال یعنی گوش دادن هدفمند میباشد. بنابراین، گوش دادن فعال را میتوان گوش دادن هدفمند معرفی کرد. اهداف گوش دادن فعال عبارتاند از: گوش دادن فعال به اندازة حرف زدن یا حتّی بیش از آن انرژی مصرف میکند. روشهای مؤثر برای گوش کردن فعال: ۱. به فرد مقابل توجه کنید. ۲. سؤال کنید. به این ترتیب: ۳. بازخورد داده، بازگو کرده و خلاصه نمایید. توجه نمایید که: خصوصیات گوش دادن فعال: برای گوش دادن فعال، شنونده باید پیامهای مختلف را شنیده، معانی را درک کرده و سپس با ارائه بازخورد، مطمئن گردد که برداشت وی صحیح بوده است. چند نمونه از خصوصیات گوش دادن فعال در زیر آمده است: توصیههایی برای کارآمدتر کردن ارتباط کلامی: - هنگام صحبت کردن: - هنگام گوش دادن: موانع ارتباط مؤثر: تاکنون دربارة چیزهایی صحبت کردیم که میتوانند به برقراری ارتباط مؤثر کمک کنند. در این قسمت توجه شما را به موانعی جلب میکنیم که راههای ارتباط را بسته و مانع از برقراری ارتباط مؤثر میشوند. برخی انواع پیامها مانع از برقراری ارتباط مؤثر میشوند. مثلاً انتقاد کردن، مسخره کردن و تحقیر کردن. برگرفته از کتاب: مهارت برقراری ارتباط مؤثر: کتاب کار دانشجو/ فرشته موتابی، لادن فتی.- تهران: دانژه، ۱۳۸۵.